Προτάσεις από Σχολική Ψυχολόγο

 H  Ψυχολόγος του σχολείου μας για το διάστημα που παραμένουμε έγκλειστοι στις οικίες μας προτείνει:

«Μαμά , μπαμπά βαριέμαι!»

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,

οι μέρες της καραντίνας είναι γεγονός. Έχουμε ήδη διανύσει αρκετές μέρες παραμονής στο σπίτι και ενδεχομένως αυτό να συνεχιστεί . Όλοι μαζί , γονείς και παιδιά στον ίδιο χώρο καθημερινά, δεν είναι ομολογουμένως το πιο εύκολο πράγμα! Οι καθημερινές μοιάζουν περισσότερο με Σαββατοκύριακα, μέρες που συνήθως η οικογένεια συνυπάρχει για πολλές ώρες.

Έτσι είναι πιθανό και λογικό να αντιμετωπίζουμε προβλήματα με εντάσεις και «γκρίνιες» , γεγονός που σίγουρα δεν βοηθάει την κατάσταση.Το ζητούμενο και η απορία πολλών γονέων, των οποίων τα παιδιά συνήθως είναι υπερδραστήρια , καθώς δεν μπορούν να διοχετεύσουν κάπου την ενέργειά τους, αφορά το πώς θα διαχειριστούν το πολυήμερο κλείσιμο των μικρών μέσα στο σπίτι και πώς θα τα απασχολήσουν δημιουργικά.

Η δομή της ημέρας μέσα στην καραντίνα

Είναι σημαντικό να διατηρήσουμε μια στοιχειώδη δομή μέσα στην εβδομάδα. Η προσαρμογή στα νέα δεδομένα έχει οδηγήσει στην απώλεια της κανονικότητας και συχνά δεν ξέρουμε πια τι ημέρα της εβδομάδας είναι. Η καθημερινή ρουτίνα μπορεί να δώσει τόσο σε εμάς όσο και τα παιδιά μια αίσθηση ασφάλειας και υποστήριξης. ΠΟΤΕ μην υποτιμάτε την αξία που έχει ένα σταθερό πρόγραμμα για τη διαχείριση του στρες. Οφείλουμε λοιπόν, να οργανώσουμε εμείς την «νέα» κανονικότητα, βασισμένη σε ένα μοτίβο καθηκόντων – διασκέδασης.

Τώρα που δεν πηγαίνουμε στο σχολείο , έχουμε τη δυνατότητα να σηκωθούμε μισή ώρα αργότερα και να πάρουμε το πρωινό μας με τις πιτζάμες. Αφήστε τα παιδιά να παίξουν μεταξύ τους για λίγο, στη συνέχεια όμως, είναι απαραίτητο να φορέσουμε ρούχα, γιατί το να περιφερόμαστε όλη την ημέρα με τις πιτζάμες μας κάνει να νιώθουμε νωθροί ,όπως όταν είμαστε άρρωστοι. Έπειτα , ξεκινά το σχολικό πρόγραμμα. Μερικά παιδιά έχουν σχολικές δραστηριότητες , άλλα παρακολουθούν διαδικτυακά μαθήματα . Τα διαλείμματα είναι απαραίτητα και πρέπει να προγραμματίζονται τακτικά. Τέλος, αφιερώστε το απόγευμα σε δραστηριότητες και παιχνίδια.

Παραμένει όμως το ερώτημα: πώς μπορούμε να περάσουμε τις μέρες μας στην καραντίνα χωρίς να είναι καταθλιπτικές, βαρετές ή γεμάτες ένταση; Πώς θα κάνουμε την καραντίνα «παιχνιδάκι» ;

Οι δομημένες δραστηριότητες βοηθούν το παιδί να συνεργαστεί καλύτερα και να συμμετέχει στο πρόγραμμα που έχετε οργανώσει με προθυμία και ευχαρίστηση. Και για τους γονείς δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να βλέπουν τα παιδιά τους να χαίρονται και να διασκεδάζουν !

Παρακάτω, ακολουθούν ενδεικτικές δραστηριότητες για όσο μένουμε σπίτι, που θα σας χαρίσουν ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά σας. Μερικές από αυτές ίσως είναι και δικές σας αγαπημένες , των δικών σας παιδικών χρόνων.

  • Ζωγραφική & χειροτεχνίες. Μπορείτε να φτιάξετε ζωγραφιές και χριστουγεννιάτικες κάρτες για τους παππούδες και τις γιαγιάδες. Η σκέψη και η αγάπη για τους δικούς μας ανθρώπους μπορεί να ταξιδεύσει χωρίς περιορισμούς, δώστε τους λοιπόν συμβολικά την παρουσία σας για όσο καιρό κρατάμε αποστάσεις. Αν δεν έχετε προλάβει να προμηθευτείτε υλικά, εξαντλήστε τη φαντασία και τη δημιουργικότητα σας, π.χ. κολλάζ με τρόφιμα , φτιάξτε σπιτάκια με όσπρια και μακαρόνια. Στο pinterest υπάρχουν πολλές ιδέες για να εμπνευστείτε και να πρωτοτυπήσετε!
  • Μυστικό κουτί : πάρτε ένα κουτί παπουτσιών και τοποθετήστε μέσα ένα αντικείμενο. Το παιδί θα πρέπει να μαντέψει δια της αφής τι βρίσκεται μέσα.
  • Διαβάστε παραμύθια και βιβλία.
  • Φτιάξτε ένα αυτοσχέδιο φρούριο , χρησιμοποιήστε καρέκλες, σεντόνια , μαξιλάρια, βάλτε ένα φωτιστικό και στρώστε κουβέρτες. Αυτό το κρησφύγετο ,θα χαρίσει στα παιδιά την αίσθηση αλλαγής χώρου.
  • Παίξτε βόλεϊ με μπαλόνια , κρυφτό , κυνηγητό.
  • Προσποιηθείτε ότι είστε ζώα : χοροπηδήστε σαν βατραχάκια, περπατήστε σαν πιγκουίνοι , συρθείτε σαν φίδια (+ γλυτώστε το σφουγγάρισμα)
  • Τραγουδήστε , βάλτε δυνατά μουσική και χορέψτε.
  • Δημιουργήστε ένα καλά οργανωμένο κυνήγι θησαυρού. Φτιάξτε τη διαδρομή κρυφά και αναλάβετε το ρόλο του ηθοποιού που θα βοηθάει , θα μπερδεύει ή θα τρομάζει τους υπόλοιπους παίκτες. Θα μπορούσατε να σκεφτείτε και να γράψετε σε χαρτάκια γρίφους με μαθηματικές πράξεις, γλωσσικές/ γεωγραφικές ασκήσεις. Προσαρμόστε και τροποποιήστε τους γρίφους ανάλογα με τις γνώσεις και την ηλικία των παιδιών.
  • Μεταμφιεστείτε ή παίξτε «οικογένεια» .Το παιχνίδι ρόλων βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τους άλλους, ενισχύει την αυτοπεποίθηση τους και τους δίνει τη δυνατότητα να πειραματιστούν με τα συναισθήματα τους και να τα εκφράσουν με ειλικρίνεια. Μπορείτε ακόμη να παίξετε «πειρατές» . Χωριστείτε σε δύο ομάδες, διαλέξτε από έναν καναπέ-καράβι και στόχος σας είναι να μην καταλάβει η άλλη ομάδα το πλοίο σας.
  • Οργανώστε βραδιές επιτραπέζιων παιχνιδιών ή παζλ. Σκοπός είναι να μαζευτεί όλη η οικογένεια γύρω από το τραπέζι.
  • Βραδιές ταινίας . Φτιάξτε ποπ κορν, χαμηλώστε τα φώτα , καθίστε αναπαυτικά και απολαύστε παιδικές ταινίες, όπως το ψηλά στον ουρανό , τα μυαλά που κουβαλάς κλπ.
  • Δείξτε στα παιδιά φωτογραφίες από τότε που ήταν μωρά , αλλά και δικές σας από παλαιότερα χρόνια. Διηγηθείτε ιστορίες από τότε. Τα παιδιά θεωρούν εξαιρετικά αστείο και συναρπαστικό να δουν τους γονείς τους μικρούς και να μάθουν τις περιπέτειες τους .
  • Παίξτε «κυνήγι ΑΒΓ…»: Δώσε στο κάθε παιδί από ένα καλάθι και βάλε τα να ψάξουν το σπίτι και να μαζέψουν ένα αντικείμενο που αρχίζει από άλφα, ένα από βήτα, ένα από γάμα κλπ.
  • Παίξτε «μάντεψε ποιος» . Βάλτε στο μυαλό σας ένα άτομο από το συγγενικό/ φιλικό σας περιβάλλον και οι υπόλοιποι ψάχνουν να το βρουν κάνοντας ερωτήσεις.

Μπορείτε να καταγράψετε μερικές από αυτές τις ιδέες σε χαρτάκια και κάθε απόγευμα, αφού έχουν ολοκληρωθεί οι υποχρεώσεις και τα καθήκοντα, να διαλέγετε ένα διαφορετικό.

Πέρα από τη δημιουργική απασχόληση όμως, οι δραστηριότητες αυτές , παράλληλα, αποσκοπούν στο να μην κολλήσουν τα παιδιά μόνο σε τηλεόραση, tablet και ηλεκτρονικά. Αλλά ας μη γελιόμαστε , αυτό είναι αναπόφευκτο. Η τεχνολογία είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας και τα παιδιά δεν γίνεται να ζουν αποκομμένα από αυτή , διότι δε θα συμβαδίζουν με την εποχή και τους συνομηλίκους τους. Επιπλέον, μέσα από την αλληλεπίδραση στο διαδίκτυο διασκεδάζουν, πειραματίζονται, δοκιμάζουν, ανακαλύπτουν, βάζουν στόχους. Σαφώς, δεν γίνεται να τα αφήνουμε με τις ώρες ανεξέλεγκτα μπροστά σε μία οθόνη , όμως δεν είναι κακό να τα αφήσουμε να «χαζέψουν» με διάφορα παιδικά για συγκεκριμένη ώρα . Σύμμαχος σας είναι το youtube kids ώστε να είστε ήσυχοι , ότι δεν παρακολουθούν ακατάλληλο υλικό. Παρ΄ όλα αυτά , πρέπει πάντα να επιβλέπετε και να θεσπίζετε όρια.

Συνοψίζοντας , η καραντίνα μπορεί να συνεχιστεί για πολύ ακόμα και η παραμονή στο σπίτι ενδέχεται να σταθεί εξαιρετικά αποδιοργανωτική για ένα παιδί . Γι’ αυτό το λόγο , είναι σημαντικό να τηρούμε ένα πρόγραμμα στην καθημερινότητά μας. Καλό θα ήταν να ορίσετε τις ώρες κατά τη διάρκεια της μέρας , όπου το παιδί θα κάνει ολοκληρώνει το διάβασμά του και θα κάνει επαναλήψεις στα μαθήματά του . Επίσης , η βοήθεια στις δουλειές του σπιτιού είναι μια πολύ καλή επιλογή και θα αναλυθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Εφαρμόστε τις παραπάνω ιδέες για να περάσετε δημιουργικά , ευχάριστα και με πολλά γέλια τον χρόνο στο σπίτι . Για να μην βαρεθείτε την καραντίνα , ούτε εσείς, ούτε τα παιδιά σας μέχρι να ξεπεράσουμε την κρίση της πανδημίας. Έτσι , φτιάχνουμε όμορφες αναμνήσεις για την περίοδο μετά την κρίση και όλοι θα έχουμε μάθει κάτι.

Σας ευχαριστώ πολύ !

Πεχλεβάνη Παρασκευή Ραφαηλία, Σχολική Ψυχολόγος