Δράσεις για τη Διαφορετικότητα

  Η κοινωνική λειτουργός του σχολείου κ. Γαλάνη Π. προτείνει τις κάτωθι δραστηριότητες για το σεβασμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας

Διαφορετικότητα

Ο ορισμός της έννοιας «διαφορετικότητα», αναφέρεται στη μοναδικότητα κάθε ατόμου και στην αναγνώριση των προσωπικών χαρακτηριστικών του. Περικλείει τις διαστάσεις της φυλής, της εθνικότητας, του φύλου, των προτιμήσεων, των κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών, της ηλικίας, των σωματικών ικανοτήτων, της θρησκείας ή άλλων πεποιθήσεων.

  • Χρώμα δέρματος
  • Ύψος , βάρος
  • Καταγωγή, γλώσσα
  • Φύλο
  • Εκπαιδευτικό επίπεδο
  • Ικανότητες

Από την άλλη, η ισότητα αναφέρεται στη διασφάλιση ίσων ευκαιριών του κάθε ατόμου, ασχέτως προελεύσεως, τρόπου ζωής και ιδιαίτερων χαρακτηριστικών.

Ιστορία: Σε μια μικρή προαστιακή κοινότητα, μια καμηλοπάρδαλη έκτισε ένα καινούριο σπίτι σύμφωνα με τις προδιαγραφές της οικογένειάς της. Ήταν Ένα Εκπληκτικό σπίτι για Καμηλοπαρδάλεις· ψηλοτάβανο,   με μεγάλα ανοίγματα στις πόρτες. Τα ψηλά παράθυρα διασφάλιζαν άπλετο φως και όμορφη θέα, προστατεύοντας ταυτόχρονα την προσωπική ζωή της οικογένειας. Οι στενοί διάδρομοι εξοικονομούσαν πολύτιμο χώρο χωρίς να λείπουν οι ανέσεις. Το σπίτι ήταν τόσο καλοκτισμένο που κέρδισε το Ετήσιο Εθνικό Βραβείο Σπιτιού για Καμηλοπαρδάλεις. Οι ιδιοκτήτες του σπιτιού ήταν πολύ περήφανοι.

Μια μέρα, ενώ η καμηλοπάρδαλη δούλευε στο προηγμένης τεχνολογίας ξυλουργείο της στο υπόγειο, κοίταξε τυχαία έξω από το παράθυρο. Ένας ελέφαντας κατέβαινε το δρόμο. «Τον ξέρω», σκέφτηκε. «Συνεργαστήκαμε σε μια σχολική επιτροπή. Είναι επίσης άριστος ξυλουργός. Σκέφτομαι να τον φωνάξω να δει το καινούριο μου μαγαζί. Ίσως και να συνεργαστούμε σε μερικά έργα». Έτσι η καμηλοπάρδαλη έβγαλε το κεφάλι της από το παράθυρο και φώναξε τον ελέφαντα. Ο ελέφαντας ήταν κατευχαριστημένος. Είχε χαρεί τη συνεργασία του με την καμηλοπάρδαλη και ανυπομονούσε να γνωριστούν καλύτερα. Εκτός αυτού, είχε ακούσει για το ξυλουργείο και ήθελε να το δει. Οπότε κατευθύνθηκε στην πόρτα του υπογείου και περίμενε να του ανοίξουν. «Πέρασε, πέρασε», είπε η καμηλοπάρδαλη. Αλλά αμέσως υπήρξε πρόβλημα. Ενώ ο ελέφαντας μπορούσε να χωρέσει το κεφάλι του από την πόρτα, δεν μπορούσε να προχωρήσει παραπέρα.

«Ήταν καλή σκέψη να κατασκευάσουμε πόρτα με δυνατότητα επέκτασης για να χωράει ο εξοπλισμός του ξυλουργείου», είπε η καμηλοπάρδαλη. «∆ώσε μου ένα λεπτό να τακτοποιήσω το πρόβλημά μας». Αφαίρεσε μερικά μάνταλα και φατνώματα για να περάσει ο ελέφαντας. Οι δυο γνωστοί αντάλλαζαν μετά χαράς ιστορίες ξυλουργικής, όταν η σύζυγος της καμηλοπάρδαλης έσκυψε το κεφάλι της στις σκάλες του υπογείου και φώναξε τον άντρα της: «Τηλέφωνο, αγάπη μου. Είναι το αφεντικό σου». «Καλύτερα να πάρω το τηλεφώνημα αυτό επάνω, στο γραφείο», είπε η καμηλοπάρδαλη στον ελέφαντα. «Σε παρακαλώ, αισθάνσου σαν στο σπίτι σου· μπορεί να αργήσω λίγο». Ο ελέφαντας έριξε μια ματιά τριγύρω, είδε ένα μισοτελειωμένο έργο στον τόρνο στην άλλη άκρη του χώρου και αποφάσισε να το εξερευνήσει. Καθώς προχωρούσε στο διάδρομο που οδηγούσε στο μαγαζί, άκουσε ένα ανησυχητικό τρίξιμο. Έκανε πίσω γδέρνοντας το κεφάλι του. «Ίσως να πάω να βρω την καμηλοπάρδαλη επάνω», σκέφτηκε. Αλλά ανεβαίνοντας τα σκαλοπάτια, τα άκουσε να αρχίζουν να ραγίζουν.

Αναπήδησε και έπεσε πάνω στον τοίχο, ο οποίος άρχισε επίσης να καταρρέει. Καθώς καθόταν εκεί αναμαλλιασμένος και έντρομος, κατέβηκε τις σκάλες η καμηλοπάρδαλη. «Τι στο καλό συμβαίνει εδώ;», ρώτησε έκπληκτη η καμηλοπάρδαλη. «Προσπάθησα να αισθανθώ σαν στο σπίτι μου», είπε ο ελέφαντας. Η καμηλοπάρδαλη κοίταξε τριγύρω. «Μάλιστα, εντόπισα το πρόβλημα. Ο διάδρομος είναι υπερβολικά στενός. Θα χρειαστεί να σε αδυνατίσουμε. Υπάρχει σχολή αεροβικής εδώ κοντά. Αν κάνεις μερικά μαθήματα, θα μπορέσεις να χάσεις κιλά». «Ίσως», είπε ο ελέφαντας, χωρίς να δείχνει ιδιαίτερα πεπεισμένος. «Και οι σκάλες δεν αντέχουν το βάρος σου», συνέχισε η καμηλοπάρδαλη. «Αν κάνεις βραδινά μαθήματα μπαλέτου, είμαι σίγουρος πως θα αποκτήσεις ανάλαφρα βήματα. Εύχομαι πραγματικά να το κάνεις. Μου αρέσει να σε έχω εδώ».

Μπορεί», είπε ο ελέφαντας. «Αλλά για να σου πω την αλήθεια, αμφιβάλλω αν ένα σπίτι σχεδιασμένο για καμηλοπάρδαλη, θα μπορούσε ποτέ να λειτουργήσει για έναν ελέφαντα, εκτός αν υπάρξουν μείζονες αλλαγές».

(απότον R. Roosevelt Thomas, (1999) Κτίζοντας ένα σπίτι για τη διαφορετικότητα. New York, et.al.: American Management Association, σελ. 3-5)

Tο ερώτημα στη διαχείριση της διαφορετικότητας είναι: Πώς μπορούμε να χτίσουμε μαζί ένα σπίτι – την επιχείρησή μας – όπου κάθε διαφορετικότητα τηρείται, βρίσκει τη θέση της και αξιοποιείται ενεργά

Τέλος, ας κλείσουμε με αυτό το βίντεο για την διαφορετικότητα

https://www.youtube.com/watch?v=IaW8e9uNDsM